Per Grunert

Min baggrund

Efter min uddannelse som bygningsingeniør fra Esbjerg Teknikum i 1984, har jeg beskæftiget mig med byggeri og udvikling af virksomheder på mange måder.

Straks fra skolen fik jeg ansættelse som konduktør i et asfalt firma og fik til opgaver at bygge såvel landeveje, som belægninger på landingsbanerne i Kastrup lufthavn.

 

Men det var bygninger, der trak min interesse, så jeg fik allerede det følgende år ansættelse som byggeleder og projektleder hos daværende Rasmussen & Schiøtz (nu NCC). Der fik jeg stor gavn af mine evner som håndværker, fordi jeg hovedsageligt fik opgaver med renovering af gamle og fredede bygninger (før jeg læste til ingeniør har jeg arbejdet som murer og bl.a. restaureret mange kirker og på teknisk skole på håndværkslinien har jeg lært om tømrer, blikkenslager, vvs og elektriker, så jeg ved en hel del om det meste håndværksarbejde). Blandt de interessante opgaver var ombygning i den gamle Børsbygning i København, ombygning af gamle pakhuse til boliger i Sankt Peders Stræde, ombygning af skagensmaleren P.S. Krøyers store villa til kontorer for et advokatfirma, nybygning af et indkøbscenter i Værløse Bymidte og meget mere. Specielt fik jeg stor erfaring med de gamle håndværksdetaljer og jeg fik mange opgaver med renovering af skadede bygninger med svamp, som jeg stadig beskæftiger mig med.

På et tidspunkt i 1991 besluttede Rasmussen & Schiøtz, at jeg skulle stå for opbygningen af en ny afdeling for drift og vedligeholdelse af bygninger. Det medførte, at jeg byggede en virksomhed op, som beskæftigede sig med alt lige fra drift og vedligeholdelse af ejendomme, til alle de services, som en privat eller offentlig virksomhed har brug for til sine daglige funktioner – Facility Management. Virksomheden blev hurtigt markedsledende i Danmark, med kunder lige fra private virksomheder til kommuner og amter, Forsvarets Bygningstjeneste, Øresundsforbindelsen m.fl.

Sidenhen blev jeg headhuntet til at opbygge den samme type virksomhed hos andre – først hos Datea fra 1995-1999 og sidenhen hos Skanska fra 1999-2003. Begge steder opnåede jeg at føre de nye virksomheder frem til at blive førende i Danmark inden for Facility Management, inden jeg sprang videre.

I slutningen af 2003 besluttede jeg, at jeg hellere ville tilbage til mine oprindelige rødder med byggeri. Jeg etablerede mig derfor som selvstændig rådgiver, så jeg kunne udnytte alle de kompetencer, som jeg igennem årene havde opbygget, med planlægning af byggeri, byggestyring, vurdering af bygningsskader, udenretligt syn og skøn, mægling i strid mellem byggeriets parter og meget mere.

Allerede efter kort tid fra min start som selvstændig, fik jeg i 2004 kontakt til Bolius, Boligejernes Videncenter. Bolius hyrede mig som selvstændig konsulent og rådgiver til deres kunder, der hovedsageligt er private boligejere, samt ejer- og andelsboligforeninger. Ret hurtigt derefter ønskede Bolius, at jeg skulle være deres kvalitetschef. Opgaven som kvalitetschef påtog jeg mig som selvstændig konsulent på kontraktbasis og sideløbende havde jeg fortsat rådgivningsopgaverne for private boligejere. Som Bolius interne kvalitetschef fungerede jeg blandt andet med faglig sparring til deres fastansatte rådgivere, konstruktører og arkitekter. Fra 2009 til slutningen af 2012 fungerede jeg desuden som rådgivningschef for Bolius fastansatte medarbejdere i afdelingerne bygningsrådgivning, projektering og arkitektarbejde – stadig på kontraktbasis som selvstændig konsulent, fordi jeg på den måde bedst kunne varetage mine andre interesser, dels som rådgiver for mine egne kunder og dels som ejer af et safari hotel i Sydafrika.

Ved siden af opgaverne for Bolius, har jeg haft – og har stadig – opgaver for erhvervsvirksomheder og investorer, som bygherrerådgiver ved større nybyggerier, samt i tvistsager mellem bygherre og entreprenør.

I dag koncentrerer jeg mig hovedsageligt om mine egne kunder. Jeg udfører rådgivningsopgaver for både private boligejere, erhvervsvirksomheder og investorer. Rådgivningsopgaverne spænder lige fra planlægningsfasen, hvor jeg projektleder bygherrens andre rådgivere som arkitekter og ingeniører, videre til indhentning af tilbud og formulering af kontrakt med håndværkere og entreprenører, samt styring og kontrol med byggeopgaverne, frem til slutkontrol og gennemførelse af afleveringsforretninger. 

Jeg udfører også enkeltstående konsultationer, f.eks. med vurdering af bygningsskader, køberrådgivning, forsikringssager, mægling i sager med tvist mellem ejer og entreprenør, og i en række sager samarbejder jeg med advokater i syns- og skønssager som advokatens mand.

Min kone Helle insisterer på at blive citeret for dette (jeg har forsøgt at slette det, men det er ikke lykkedes): “Per er en meget omgængelig person med stor sans for at finde de rigtige løsninger. Han går ikke af vejen for at anskue tingene fra nye vinkler og kan på en meget forståelig måde visualisere sine tanker for andre. Samtidig har han stor psykologisk indsigt og har ved sin deltagelse i boligejeres om- og tilbygninger mange gange reddet byggesagen fra kaos og samtidig reddet mangt et ægteskab, når deres byggesag blev for kompliceret for dem selv”.

Andet:

TV-vært: I efteråret 2007 viste TV2 serien “Hjem Bedre Hjem”. Det var en serie om 6 boligejere, der skulle gennemføre og styre ombygninger i deres eget hjem. Serien viste på en underholdende men også realistisk måde en række almindelige problemer, man som boligejer kan komme ud for, når man skal have bygget om i sit hus eller lejlighed. Som dommer i et panel bestående af arkitekt Signe Bindslev Henriksen og ejendomsmægler Peter Norvig samt mig, blev der i konkurrence udvalgt 6 vindere, der som præmie fik betalt en ombygning af deres boligdrøm. Ved produktionen forud og under optagelserne fungerede jeg som byggeteknisk rådgiver for TV People, der stod for produktionen. Derefter var jeg seriens gennemgående TV-vært fra projekteringsfasen og igennem hele byggefasen.

Foredrag: Efter TV-serien “Hjem Bedre Hjem” fik jeg en lang række foredrag for banker og kreditinstitutioner i hele Danmark. Foredragene havde emnet om de faldgrupper og forsikringsforhold, man som boligejer let kan komme ud for, når man skal bygge om eller bygge nyt hus. Jeg kaldte foredragene “Fif og Fælder i byggeriet”.

For Bolius har jeg været foredragsholder ved arrangementer om byggeri for banker og kredit institutioner og ved byggemesser mv. Jeg har holdt foredrag om de mange faldgrupper, man som boligejer skal være opmærksom på, når man skal i gang med ombygning, tilbygning eller nybygning. Jeg har desuden holdt en lang række foredrag om forhold i forbindelse med energiforbedringer i boliger, hvad der kan betale sig og hvad der er mest rentabelt at udføre og hvordan det påvirker oplevelsen af komfort og husets salgbarhed.

Bøger: For Bolius har jeg læst teknisk korrektur på flere bøger om byggeviden, som Bolius har udgivet gennem deres eget forlag. Bl.a. bøgerne “Hjem Bedre Hjem”,   “Virksomhed i Boligen”,    “Spar Energi – 50 Gode råd til din bolig”,    “En fed lejlighed”.

Safari og hotelejer: Sideløbende med min rådgivningsvirksomhed, er jeg sammen med min kone Helle ejer af Mpala Safari Lodge i Sydafrika, som vi byggede i 2002. Det er et lille og eksklusivt safari hotel midt i den mest storslåede autentiske afrikanske natur, hvor vi har elefanter, løver, giraffer og alle de andre spændende dyr gående frit. Beliggenheden i den private del af Great Kruger National Park er simpelthen en perle. Hvis du har lyst til at læse om det og måske tage på dit livs rejse dertil, kan du benytte dette link: www.mpala.dk

I forbindelse med mit ejerskab af safari hotellet Mpala Safari Lodge i Sydafrika holder jeg ofte foredrag om safari rejser på rejsemesser og for rejsebureauers arrangementer for deres kunder.

 

Kontakt mig

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive for at drøfte din situation med mig. Så aftaler vi nærmere derfra.

Telefon: 21 42 49 06

Mail: per@grunert.dk